anywherebut.reismee.nl

Bali: een vakantie in een vakantie

De hele wereld lijkt al naar Bali te zijn geweest en enerzijds zou je dan kunnen denken dat het misschien een beetje uitgekauwd is. Je kan ook zelf ondervinden waarom het zo’n populaire vakantiebestemming is. Dat is ons zeker gelukt en wij begrijpen heel goed waarom toeristen zo van dit Indonesische eiland houden. Naast de schoonheid ervan, hangt er een hele relaxte sfeer en krijg je veel waarde voor je geld. Tel daar de heerlijke nasi bij op en je hebt een topvakantie!
Wij begonnen onze 11 dagen op Bali in een fijn hotel in Kuta, het meest toeristische en drukke stadje van Bali. Hier zijn super veel winkels, restaurants en barretjes te vinden en is het altijd druk op straat. Leuk voor een paar dagen, maar zeker niet je hele vakantie. Na een aantal mooie wandelingen langs het strand en in het stadje, een avond shoppen en een bezoek aan het Hard Rock Cafe lieten we ons door een chauffeur van het hotel naar Ubud brengen, een dorpje met een totaal ander karakter dan Kuta.
In Ubud verbleven we in een guesthouse, een accomodatie type met veel voordelen. De prijzen zijn heel laag terwijl de kwaliteit in veel gevallen heel hoog is: de locals die zo’n kamer verhuren doen er alles aan om je verblijf zo prettig mogelijk te maken. Daarnaast leer je het echte Bali beter kennen, doordat de host je goede tips kan geven over mooie plekken in de omgeving en iets kan vertellen over de Balinese cultuur. Dit heeft ons in Ubud op prachtige plekken gebracht die nog niet bedolven waren onder toeristen: een steen tempel waarin de mooiste beelden en altaren uit steen zijn gehakt, een tempel met heilig water waar net een reinigingsritueel plaatsvond met honderden hindoes, een koffieplantage en een plek met een super uitzicht over de rijstvelden. We sloten de dag af met een bezoek aan het (wel toeristische) apenbos. In dit heilig verklaarde reservaat zonder omheining zijn de apen vrij om te gaan waar ze willen. Een leuke ervaring maar wel een plek waar je goed moet oppassen; de apen zijn enorm brutaal en deinsen niet terug om op je te springen en spullen af te pakken. We zijn zowel gevlooid als gebeten door de apen dus we waren blij dat we ons voorafgaand aan de reis hebben laten inenten tegen hondsdolheid.
Als je op Bali bent mag een bezoekje aan de Gili eilanden eigenlijk niet ontbreken. Drie idyllische eilandjes met elk een eigen karakter. Vanuit het noorden van Bali word je naar het grootste Gili eiland, Gili Trawangan, gevaren met een veerboot. Van de Balinese veerdienstregeling moet je niet teveel verwachten: lange wachttijden (in de bloedhete zon), slechte communicatie, een on-board arico die niet werkt en een bumpy vaartocht waar je gemakkelijk zeeziek van wordt. De helse oversteek van 2,5 uur ben je gelukkig snel weer vergeten zodra je het kraakheldere blauwgroene zeewater rondom de eilanden ziet. De eerste dag hebben wij op Gili Trawangan doorgebracht, ongetwijfeld het drukste eiland en met een bruisend nachtleven. Omdat we geen 18 meer zijn, vertrokken we de volgende dag naar het veel rustiger eilandje Gili Air waar we nog twee dagen zijn blijven plakken. Hier hebben we heerlijk gechild op het mooie strand en zijn we het eiland om gelopen, wat slechts een paar kilometer is. Omdat de eilanden zo klein zijn en de mooie natuur behouden moet blijven, zijn er geen brommers of auto’s. Na drie dagen hielden we het voor gezien en was Sanur (op Bali) de volgende bestemming.
Sanur is een stuk minder druk dan Kuta en vooral geschikt om lekker bij te komen. Het net nieuwe kunsthotel waar we verbleven bleek hiervoor bij uitstek de locatie. Smaakvolle strakke kamers, een stylish design, heel vriendelijk personeel en een infinity pool op het dakterras. Hier wil je zitten als je op Bali bent!
Uit praktische overwegingen zijn we de laatste dag teruggegaan naar Kuta, vlakbij het vliegveld. Terwijl we onze laatste rupiah uitgaven aan een hapje en een drankje kwamen we tot de conclusie dat sommige dingen op Bali een beetje eigenaardig zijn. Zo is het verkeer ronduit bizar te noemen, zo hectisch. Je mag wel over stalen zenuwen beschikken, wil je op een normale manier tussen de megakrappe straatjes en ellenlange files door laveren. Op straat ontgaat je ook niet de aandacht die wordt geschonken aan ceremoniële crematies. De hindoes op Bali nemen een reïncarnatie heel serieus en er wordt dan ook veel geïnvesteerd om dit mogelijk te maken. Wij zagen een ceremonie rondom een overleden lid van de koninklijke familie waarbij alles uit de kast werd getrokken. Inclusief de persoon zelf, die al twee maanden dood was. Dit is nog kort vergeleken bij een “normale” crematie van de gewone man. Het geld voor de ceremonie moet eerst bij elkaar gespaard worden, waardoor iemand meestal eerst begraven wordt en later weer wordt opgegraven voor de crematie.
Al met al een bijzondere cultuur, die heel interessant is en tot de verbeelding spreekt. Wat ons betreft heeft Bali alles om een vakantie tot een succes te maken. Her en der zijn de stranden een beetje vervuild, maar je kan niet alles hebben. Bali was echt een vakantie in een vakantie!

Sarah

Heel leuk verslag Nadja! Bijzonder uitvaart concept ook :-)

R Vd zwaag

Super verslag. Groeten. Opa en oma hoi hoi

Okje van der zwaag

Hey nadja en hamid .
Zo als opa al zegt weer prachtig reisverslag.
We hebben het met veel plezier gelezen en van genoten .
Weer heel wat anders was dit .
Zo als je schrijft over de dingen en de mensen is het steeds weer bijzonder om ook deze cultuur mee te maken .
En wij zijn zo mooi mee op reis .
De groetjes van ons en dikke tuut voor jullie .Xxxxdoeiiii oma

Okje van der zwaag

Wat ook weer mooie foto's
Doeiiii Xxxxx