anywherebut.reismee.nl

Het Kiwi Avontuur

Na een week chillen op Bali is het wel weer tijd voor een volgende blog. Je hoort vaak dat als je naar Australië reist, ook Nieuw-zeeland niet mag ontbreken aangezien je dan toch in de buurt bent. Hier is niets van gelogen! Alhoewel beide landen heel verschillend zijn en hun eigen charme hebben, heeft Nieuw-Zeeland wat ons betreft nog wel een streepje voor qua schoonheid. Het gras is altijd groener bij de buren is het spreekwoord, maar het gras is nergens zo groen als in Nieuw-Zeeland. Een enorm groen landschap, heel bergachtig en met vulkanische stranden. De schoonheid en een stabiel klimaat van rond de 20+ graden maken dit één van de meest leefbare landen ter wereld.
Na aankomst in Auckland en een korte nacht in een aftands vliegveld motelletje, vertrokken we richting het noorden. Het ongemak van het bloedhete en logge busje in Australië ingeruild voor een keurige middenklasse wagen met automaat.. Qua vervoer niets te klagen dus! De eerste uren rijden hielden we in Whangarei Heads voor gezien, waar we via Airbnb een prima slaapplek geregeld hadden. ’s Avonds werd ons duidelijk dat Nieuw-Zeeland qua openingstijden helaas weinig verschilt van Australië. Na 21.00 uur kan je een warme maaltijd rustig vergeten en is alles uitgestorven, zeker buiten de grote steden. Restaurants geven bij hun openingstijden aan “tot laat” open te zijn. Onze interpratie van laat is duidelijk anders.
De Bay of Islands stond op het programma de volgende dag, heel mooi en gemoedelijk! Alsof je door een Teletubbie landschap rijdt, zoveel ruimte en kalmte. Veel films worden in Nieuw-Zeeland opgenomen en de huizen en het schilderachtige kustlandschap komen op ons bijna set-achtig over. Pensionado’s genieten hier van de rust en dat is misschien het enige gemis: erg bruisend is het niet. Tijd dus voor Auckland, de grootste stad van Nieuw-Zeeland en tot onze verbazing niet de hoofdstad.
Auckland is meerdere keren tot meest leefbare stad ter wereld verkozen en dat is heel begrijpelijk. Een ruime schone stad, gebouwd op meer dan 50 groene vulkanen waarvan je sommige kan beklimmen. Mount Eden is de bekendste en op de top heb je een prachtig uitzicht over de krater en de stad. Ook One Tree Hill biedt een super uitzicht, waaronder op Mount Eden en de havens van Auckland. Vanuit de havens kan je onder andere de veerboot naar Waiheke Island pakken, wat echt een aanrader is.
Waiheke Island is prachtig en niet voor niets een tweede thuis voor the rich and the famous. Je hebt hier mooie stranden en baaitjes, met leuke en soms uitdagende wandelpaden. Tussen de groene bergen op het eiland die een beetje aan het Duitse Beieren doen denken, is het eiland bezaaid met wijngaarden. Het is het ideale eiland voor ontspanning en om mooie plaatjes te schieten.
Na Waiheke Island zijn we naar één van Nieuw-Zeelands’ bekendste bezienswaardigheden gereden: Cathedral Cove. Een adembenemende wandeling langs de kust leidt je naar een idyllisch strand waar eeuwenoude gevormde stenen uit de zee prijken en de rotsformaties aan de kust door natuursinvloeden voor mooie grotten hebben gezorgd. Het geheel laat duidelijk de rauwheid van Nieuw-Zeeland zien: een uitgestrekt en ongerept landschap waar de natuur het voor het zeggen heeft en volledig haar eigen gang gaat.
Om optimaal te kunnen genieten van de mooie natuur in Nieuw-Zeeland, moet je redelijk fit zijn en beschikken over een goede basisconditie. De meest indrukwekkende landschappen zijn vaak alleen per voet bereikbaar. Zo ook de top van Mount Maunganui, een niet meer actieve vulkaan met een hoogte van 232 meter. De wandelpaden rondom de berg bieden een spectaculair uitzicht over de regio Bay of Plenty. Eenmaal aan de top hebben we anderhalf uur de tijd genomen om te genieten van het uitzicht, die de inspanning door de soms stijle wandelpaden meer dan waard is!
Één van de steden die de meeste indruk op ons heeft achtergelaten is Rotorua. Deze stad beschikt over veel vulkanische activiteit waar je qua zicht en geur niet omheen kan. Er hangt 24/7 een lucht van rotte eieren en zwaveldioxide en je ziet op veel plekken grote dampwolken afkomstig van de
warmwaterbronnen. De geothermische activiteit is de bekendste toeristische attractie van Rotorua en dit kan je uitgebreid ondervinden door een bezoek aan Thermal Wonderland, een park met heel veel hete bronnen en bijbehorende zwaveldamp, permanent borrelende modderbronnen, een geiser en felgekleurde warme minerale bronnen. Na een wandeling door het park hebben we genoten van de tweede bekendste attractie van Rotorua: de Polynesische Spa. De hete minerale baden die ze hier hebben zijn niet te vergelijken met een spa thuis. Je ziet de mineralen als het ware in het water drijven en er hangt een lichte zwavellucht aan het water, naar het schijnt heel gezond voor lichaam en geest.
Voordat we vanuit hoofdstad Wellington de oversteek maakten van het noordelijk naar het zuidelijk eiland kwamen we bij toeval nog langs een prachtige waterval waar het ijskoude helderblauwe water met veel geweld een rivier in wordt gedrukt. Dit levert beelden op die je normaal alleen ziet op tv-kanalen als National Geographic of Discovery. Herinneringen voor het leven die onbetaalbaar zijn. Maar het absolute hoogtepunt van onze reis in Nieuw-Zeeland was de Tongariro Crossing op het zuidelijk eiland. Een 19,4 kilometer lange tocht door de (soms stijle) bergen. We hebben deze tocht binnen 7 uur volbracht en onderweg allerlei verschillende soorten landschappen gezien: vulkanen, meren, bossen, ijzige bergtoppen, heide en regenwoud. De Tongariro Crossing is volgens velen wereldwijd de beste eendagswandeling die je kunt maken. Echt een must-do als je in de buurt bent.
Nieuw-Zeeland heeft een diepe indruk op ons achtergelaten en willen we graag nog eens bezoeken, temeer omdat 2,5 week wel aan de korte kant was. Ook de mensen maken dit land de moeite waard. Kiwi’s, zoals ze ook wel genoemd worden, zijn vriendelijk en behulpzaam en staan relaxed in het leven. Hier heeft de prachtige omgeving waarin ze wonen ongetwijfeld invloed op gehad!

Okjevanderzwaag

Hey nadja en hamid wat is het weer een prachtig .
Reis verslag zo mooi om dit te lezen.
En wat een belevenis en geweldige ervaring is dit voor jullie
Iets om nooit te vergeten .Wij genieten ook van het mooie
weer maar het is hier altijd maar voor even .
Het pikster wekend word weer koud jammer is dat.
Volgens ons vertrekken jullie zaterdag naar tokyo .
Die verhalen kijken we ook weer naar uit dat word ook weer een hele belevenis .En weer mooi foto's .
We reisen zo mooi met jullie mee zien wij ook nog wat van
al dat mooi's . Geniet van jullie verdere reis een hele dikke
Tuut voor jullie van ons groetjes uit bolsward doeiiiiii .
Doeiiiii oma en opa.

Okjevanderzwaag

Oeps de N vergeten in pinkster ????????

Nadja

Hoi oma en opa bedankt de lieve reactie!! Ja we hebben het enorm naar onze zin en vanaf zaterdag zitten we inderdaad in Tokyo! Hamid is al eens in Japan geweest maar voor mij is het nieuw en ik ben heel erg benieuwd! Jammer dat het mooie weer niet heeft doorgezet bij jullie, dan maar hopen op een late zomer die vooral lang mag duren! Dikke kus uit Bali van ons ????

Nadja

Ik maak ook typefouten want ik bedoel bedankt VOOR de lieve reactie en van de smileys maakt ie blijkbaar vraagtekens haha. Xx

Okjevanderzwaag

Heb ze gevonden mooie foto's
Bedankt voor de tip heeft(ouwe taart weer wat geleerd)hihihi.Xx